Het dilemma | Zijn zonnepanelen nog interessant voor de sociale huurder?
09/02/2026De maximumservicevergoeding van 2 euro per zonnepaneel is van de baan. Zijn die daarmee in de toekomst nog wel rendabel voor sociale huurders? Roland van der Klauw (Wocozon): ‘Relateer die kosten aan de opwek.’
Demissionair minister Keijzer wilde in het kader van de Wet modernisering servicekosten naar een maximumvergoeding van 2 euro per zonnepaneel per maand. Dit was een goed idee?
‘Het is een goed idee om er iets aan te doen. Als je stroom inkoopt, betaal je altijd dezelfde prijs, afhankelijk van de energieleverancier en het contract, ongeacht waar je woont, hoe die wordt geproduceerd, et cetera. Bij zonnepanelen heb je te maken met je eigen opwek. De huidige wet bepaalt dat woningcorporaties geen winst mogen maken op zonnepanelen; het moet een kostenneutrale maatregel zijn. Maar dat is niet werkzaam.’
Klik hier voor het volledige artikel.




















